"Everyone's a Winner" - Terugblik en tips

Artikelindex

Korte terugblik

Ik heb erg genoten van deze dag. Uiteraard ben ik erg tevreden over mijn prestatie. Een drievoudige beklimming ligt dus royaal binnen mijn mogelijkheden. Al rijdende wist ik dat ook 4x binnen mijn kunnen ligt en misschien zelfs 5x, mits voldoende rust tussendoor. Zes keer is naar mijn inschatting teveel voor me. Weet ik dat ook tenminste weer.

Het weer

De lokale weersverwachting voor deze dag in juli was licht tot matig bewolkt, windkracht 2-3, neerslagkans van 20% en een temperatuur van ongeveer 23 graden. Maar de Ventoux heeft zo zijn eigen wetten. Op sneeuwval na heb ik deze “zomerdag” alle weertypen gehad: lekker ochtendzonnetje, snoeiharde tegenwind, windstilte, potdichte mist, een ijzige kou, regen, brandende zon. En dat allemaal binnen 10 uur. Wees op alles voorbereid.

Nog wat vrijblijvende tips

Hoewel ik geen geweldige fietser ben, heb ik toch in alle bescheidenheid wat vrijblijvende tips. Voor wie er zijn voordeel mee wil doen.

  • Het spreekt voor zich dat je op een goed geprepareerde fiets rijdt. Dat is vooral belangrijk voor de afdalingen. Het materiaal heeft daar veel te verduren. Franse wegen zijn nou eenmaal geen Nederlandse wegen. Men kijkt daar niet zo op kuiltjes en scheuren in het wegdek.
  • De helm. Tja, ze rijden nog steeds rond. Van die jojo’s die fietsen zonder helm. Niet te geloven!
  • Fiets niet op kracht maar op souplesse. Schakel bijtijds terug. Leer om goed naar je lijf te luisteren en train jezelf om ook op hartslag te rijden. Dat voorkomt een hoop ellende.
  • Probeer bij haarspeldbochten de buitenbocht te nemen. Deze is minder stijl. Je rijdt dan wel iets meer meters maar je behoudt je cadans en je tempo. Het kost ook veel minder piekkracht. Denk bij een haarspeldbocht naar rechts wel aan je veiligheid!
  • Ik heb de banden op 8 bar. Dan heeft de fiets in de afdaling bij de bochten een goede stabiliteit / grip op de weg.
  • Deze inspanning (en dan heb ik het nog maar over de Cinglés) kost enorm veel energie. Ik heb me in de dagen voor de tocht voorbereid zoals ik me ook op de halve en hele marathon heb voorbereid. Daar is op internet heel veel info over te vinden.
  • Drink veel onderweg. Je verliest heel veel vocht en zouten, zeker als de temperatuur stijgt. Soms pak ik het goedkoop aan: roosvice met daaraan toegevoegd wat keukenzout. Soms pak ik het luxer aan en koop ik sportdranken en laat de discussie over de waarde van deze dranken in relatie tot de kosten voor wat het is.
  • Om in je pauzes snel aan veel suikers te komen kan je lekkere koude cola o.i.d. drinken.
  • Sinds kort draag ik een opgevouwen grote boerenzakdoek als zweetband onder mijn helm. Dat heeft twee voordelen. Het zweet van mijn hoofd loopt dan niet over mijn bril heen (strepen, verminderd zicht) en het komt zo niet in mijn ogen (nog lastiger). Eveneens kan ik het opgevangen zweet in tijden van nood weer tot me nemen door de doek uit te knijpen en het vocht op te drinken. Zo leer je nog eens wat van Bear Grills.
  • Duurlopers gebruiken vaak preventief paracetamol voor een wedstrijd. Daarmee verlichten ze de onvermijdelijke pijn en het vermoeidheidsgevoel. Zelf heb ik daar alleen tijdens een marathon gebruik van gemaakt. Waarbij overigens gezegd moet worden dat hardlopen fysiek een heel andere belasting is dan wielrennen. Fysiek gezien vond ik de marathon veel zwaarder. Dat komt omdat je tijdens een marathon niet kan rusten, de (schok-)belastingen op het lijf veel groter zijn, tempovariaties tijdens het hardlopen “dodelijk” zijn en omdat je tijdens het fietsen veel eenvoudiger eten en drinken tot je kan nemen.
  • Het voorbereiden op de volgende klim begint al bij de afdaling van de vorige klim. Op de top neem ik sportdrank en een banaan. Tijdens de afdaling hebben de benen amper wat te doen. In die tijd kan het lichaam weer voedingsstoffen stapelen. 
  • Zoals je hebt kunnen lezen ben ik op deze zomerse dag op en rond de berg van alle weertypen tegengekomen. Wees op alles voorbereid.
  • Ik heb een klein rugzakje met een borstband en een buikband. Deze ligt lekker strak tegen het lijf aan. Het gaat wel ten koste van wat huidoppervlak om te kunnen zweten maar dat vind ik niet zo erg. Zorg dat het rugzakje zo laag mogelijk zit, op lendehoogte. Dat belast de onderrug veel minder dan wanneer het zakje op borstkashoogte zit. 
  • Wat er in het rugzakje zit: paar flesjes drinken, bananen, shirt, windjack, stempelkaart, mobieltje, geld, identiteitskaartje en een briefje met een telefoonnummer, te bellen in geval van nood. In de beide dorpjes koop ik extra eten / drinken bij.
  • Vergeet vooral niet om te genieten!

Mocht je vragen hebben dan kan je me mailen:
ivo.lindner-at-solcon.nl (vervang -at- door apenstaartje)
Cinglé 3883

Pin It
e-max.it: your social media marketing partner