"Everyone's a Winner" - De voorbereiding

Artikelindex

De voorbereiding

Hoe heb ik me in Nederland voorbereid op een dergelijke langdurige inspanning? Ik heb gekozen voor 3 soorten trainingen: duurtraining met daarbij een paar lange duurtrainingen (> 150 km, rond de 5 uur zonder onderbreking), krachttraining (veelvuldig het op tempo beklimmen van de paar beschikbare heuveltjes bij mij in de buurt) en tempo-duurtrainingen (een parcours van 13 km een aantal keren op hoge snelheid, hoog verzet rijden tot je benen ploffen en je tong de crank raakt). Bij slecht weer had ik de mogelijkheid om binnen te trainen op een spinner. Al met al rond de 3000 km aan training gehad voordat we afreisden naar het zuiden.

In Zuid Frankrijk aangekomen heb ik ook nog ruim 300 km gereden om te wennen aan het bergrijden, wennen aan de hardheid in de spieren door het klimmen. Wat is het toch een bijzonder mooi land om te fietsen; werkelijk waar schitterend! 

Naarmate dé dag dichterbij kwam werd ik toch wat onrustig van binnen. Dan zie ik van een afstand die enorme bult in het landschap liggen. Wat een kolos. Overschat ik mezelf niet, aan wie moet ik zo nodig wat bewijzen, onderschat ik de zwaarte van de toch niet, toch geen materiaalpech midden in het bos?

Ik had mezelf wel een paar voornemens gedaan:

  • Ik hoef de bolletjestrui niet. Met andere woorden: heel rustig naar boven gaan, fietsen op souplesse, geen onnodige krachtverspillingen. Letten op het gevoel, de signalen van het lichaam en op de hartslag. Die mag absoluut niet boven de 80% komen.
  • Ik hoef de prijs niet voor de maximumsnelheid. Ergens op deze site heb ik gelezen dat iemand met 104 km/u naar beneden is gevlogen. Da’s heel mooi voor hem. Ik sluit wel achter aan in het klassement met 75 km/u. Dat is overigens ook heel hard op een racefiets.
  • Drink, drink, drink en vergeet daarbij het zout niet. Ook als het koeler weer is verbruik je enorm veel vocht. En vochttekort – zouttekort gaat onherroepelijk ten koste van je prestatie. Ook als ik geen dorst heb, toch drinken.
  • Als ik het niet haal dan is dat geen persoonlijk falen. Falen doe je wanneer iets niet lukt wat in principe wel binnen je mogelijkheden ligt. Een niet halen slechts een bevestiging van mijn beperking.
  • Ik wil genieten: van het landschap, van de inspanning, van het fietsen, van de geluiden en de geuren, van de prestatie; van mezelf!
e-max.it: your social media marketing partner